Her vil jeg prøve at give en beskrivelse af de mest elementere funktioner i Quidditch, men jeg vil end ikke drømme om at kunne beskrive det i alle dets detaljer.
Nogle af tingene hedder noget andet på engelsk end på dansk, så jeg har skrevet de engelske betegnelser med. De står i parantes efter den danske betegnelse .
BANEN
Quidditch bliver spillet på koste, hvilket tillader spillerne at udnytte alle tre dimensioner. Banen er oval med et målscoringsfelt i hver ende. Hvert hold har tre målringe som de skal beskytte. Målene består af en gylden ring der er hævet højt op over jorden på en stang.
Det er forbudt for spillerne at krydse banens linjer, men til gengæld er der ingen højdebegrænsning på.
For at tilskuerne kan følge med i spillet er tilskuerpladserne hævet op over jorden. Alligevel kan det dog være nødvendigt at bruge en kikkert, hvis man vil følge ordentligt med i spillet.
BOLDENE
I Quidditch er der fire bolde…
1 Tromler (Quaffle) som er en stor rød bold på størrelse med en fodbold, og med ca. samme funktion. Der scores ved at den bliver kastet gennem en målring. Der bliver givet ti point for hvert mål der scores.
2 Smashere (Bludgers) der er to hårde, sorte metalbolde på størrelse med tennisbolde som gør alt hvad de kan for at slå spillerne af kosten.
Det gyldne lyn (The golden snitch) er en lille (som navnet siger) gylden bold. Den er på størrelse med en valnød, og har sølvvinger. Det giver 150 point til holdet når den bliver fanget. Et spil Quidditch er ikke afsluttet før Det Gyldne Lyn er fanget.
SPILLERNE
Hvert hold består af syv spillere…
3 Angribere (Chasers) hvis opgave er at score mål med tromleren .
2 Baskere (Beaters) som er udstyret med en slags bat eller køller. De skal holde deres hold fri for smashere , ved at slå dem over mod det andet hold.
1 Målmand (Keeper) og som navnet siger, skal han sørge for at det andet hold ikke scorer med tromleren .
1 Søger (Seeker) der skal prøve at finde og fange det gyldne lyn og dermed hente 150 point (og forhåbentlig også sejren) hjem til sit eget hold.
REGLERNE
Reglerne i Quidditch er egentlig ret enkle. Det svære er at få spillet til at fungere i praksis.
Al fysisk kontakt er forbudt og overtrædelse resulterer i frikast eller ekstra point-tildeling til det andet hold.
Det er dommeren der skal styre spillet og der er før hørt om Quidditch-dommere der er forsvundet sporløst fra jordens overflade i månedsvis for derefter at dukke op midt i Sahara-ørkenen.
FACTS OM QUIDDITCH
Første gang man hører spillet omtalt er i en dagbog fra starten af det 11. århundrede.
Quidditch-spillet stammer fra Queerditch Marsh , hvoraf navnet også kommer.
Til at begynde med var der hverken noget der hed det gyldne lyn , søger eller baskere. Smasherne var bare sten der var forhekset til at prøve at ramme spillerne.
I starten brugte man træer som mål og derefter kurve , hævet op på stænger, inden det til sidst udviklede sig til mål-ringe.
Der er 700 måder man kan spille ureglementeret på i Quidditch, og hver eneste overtrædelse af reglerne har fundet sted i den første kamp om Verdensmesterskaberne i 1473.
Det længste spil Quidditch der nogen sinde blev spillet i 1884, og varede i tre måneder, hvorefter holdene gav op i væmmelse over deres Søgeres dårlige færdigheder.
Rekorden i hurtigste indfangning af det gyldne lyn ligger på tre og et halvt sekund og blev lavet af Rodorik Plumpton i 1921.
Tekst og design på denne side tilhører Thyme © 2004-2013 Personer, navne og univers tilhører J.K. Rowling © 1997-2013 |